onsdag 25 maj 2011

Rabarbermums

Var ute och kikade runt lite hos mina favvobloggar idag och
hittade ett recept på rabarberpaj hos Fint hemma som
jag bara måste prova. Passar bra en regnig dag som den här.
Sagt och gjort, jobbet fick vänta lite medan jag slängde ihop
den här godingen som fick svalna lite under en underbar handduk
som jag hittade under en shoppingtur i Piteå i förra veckan.
Smakar lika gott som det ser ut kan jag lova........
Fika det är mitt liv de se (inte konstigt att jag är mullig)
Gissa om mannen blev överraskad när han kom hem till det
här bordet på en onsdag. Annars brukar det vara fredag som
är mysdag hos oss men man kan väl variera sig lite.

Rabarberpaj

500 g rabarber i bitar
2 dl socker
150 g smör
2 1/2 dl havregryn
2 dl vetemjöl
1 dl grädde
1/2 dl sirap
1 tsk bakpulver

1. Lägg rabarberbitarna i en smord ugnsform
2. Smält smör och blanda i grädde och sirap och
låt koka någon minut.
3. Blanda i de torra ingredienserna i smöret.
4. Bred "geggan" över rabarbern och gräddda
i ugnen 25 - 30 minuter på 175 grader.
5. Servera med glass eller vaniljsås.

2 kommentarer:

  1. MUMS!
    Gjort liknande en gång med äpplen, måste prova med våra rabarber till helgen.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Gott...härligt att överaska mannen en vanlig Onsdag..fast det är ju lillLördag..hoppas den här kommentaren fastnar...för på föregående inlägg försvann den...

    SvaraRadera